عیب یابی و تعمیر یخچال

عیب یابی و تعمیر یخچال(برگرفته از سایت رشد)

یخچال اصلا کار نمی‌کند.

  • پریز برق ندارد : قطعی برق پریز را برطرف کنید.
  • دوشاخه و سیمهای رابط خراب است : با دستگاه اهم متر ، زمانی که دوشاخه یخچال به پریز وصل نشده است دوشاخه و کابل را تست کنید و در صورت وجود عیب نسبت به رفع آن یا تعویض آن اقدام نماید.
  • ترموسات خراب است : آن را تعویض کنید.
  • رله استارت خراب است : آنرا تعویض کنید.
  • رله بار زیاد خراب است : نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • سیمهای رابط بین ترمینال ترموستات و رله بار زیاد خراب است یا قطع شده است : ضمن تست مدار با آوومتر نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • موتور خراب است : نسبت به تعویض کمپرسور اقدام شود.

سرما بیش از حد است و عمل اتوماتیک صورت نمی گیرد.

  • لوله بلوی ترموستات از اواپرتور جدا شده است : لوله بلو را در محل اصلی‌اش قرار دهید.
  • سیمهای ترموستات به هم اتصال یافته‌اند : کلید روشن و خاموش ترموستات را قطع کنید. اگر موتور خاموش نشود و با تست ترموسات سالم بودن آن تشخیص داده شد سیمهای رابط ترموسات را چک نمایید و در صورت وجود اشکال آنها را تعویض نمایید.
  • ترموسات خراب است : آن را تعویض نمایید.

دستگاه ریپ می‌زند وبعد از چند بار ریپ زدن رله بار زیاد عمل می‌کند.

  • رله استارت خراب است : رله را از دستگاه خارج نموده ، آن را تست کنید. در صورت خراب بودن آن را تعویض نمایید.
  • رله بار زیاد خراب است : رله را تعویض نمایید.
  • موتور الکتریکی خراب است : پس از تست موتور در صورت حصول اطمینان از خرابی موتور نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • لوله‌های گاز یا لوله‌های رابط مسدود است : ضمن جدا کردن کمپرسور از مدار و تست کمپرس ، چنانکه کمپرسور سالم تشخیص داده شد، اشکال از لوله‌های رابط یا درایر یا لوله مویین است که بایستی نسبت به رفع عیب آنها اقدام کنید.
  • سرما و عمل اتوماتیک زود به زود انجام می‌گیرد. 

  • درجه ترموستات کم است : ترموسات را روی درجه مناسب بگذارید.
  • ترموستات تنظیم نیست : ترموستات را تنظیم کنید.
  • برودت زیاد است و موتور زیاد کار میکند
  • لوله بلو خوب به اوا پرا تور مماس نیست : لوله بلو را در محل مناسب خود قرار دهید.

 

  • برفک زدن لوله‌های برگشت
  • درجه ترموستات معقول نیست : ولوم ترموستات را روی درجه مناسب قرار دهید.
  • ترموستات تنظیم نیست : ترموستات را تنظیم یا تعویض کنید.
  • لوله بلو خوب به اواپراتور مماس نیست : لوله بلو را در جای مناسب قرار دهید به طوری که به اواپرا تور مماس شود. لوله‌های برگشت در پشت یخچال برفک زده و عمل اتوماتیک به موقع است.
  • گاز یخچال زیاد است : باید نسبت به تعدیل گاز اقدام شود.
  • یخچال بعد از چند بار ریپ زدن به کار می افتد.

  • رله استارت خراب است : پلانین‌های رله را تمیز و یا نسبت به تعدیل رله اقدام شود.
  • یخچال یکسره ‌کار می‌کند و در اواپراتور سرما ایجاد نمی‌شود.
  • گاز دستگاه کم شده است : دستگاه بایستی مجددا شارژ شود.

موتور یک سره کار می کند سرما ایجاد نمی شود و گاز دستگاه مشکلی ندارد و گاهی نصف اواپراتور یخ زده و نصف دیگر خنک نمی‌شود:


  • لوله‌های یخچال کثیف است : آن را تعویض کنید.

یخچال صوت می‌کشد و سرما کم است. 

  • لوله‌های رابط کثیف است : با چکش ضرباتی به لوله وارد کنید اگر عیب رفع نشد لوله‌ها را تمیز و دستگاه را مجددا شارژ نمایید.

یخچال هنگام کار صدای هوم شدیدی می‌دهد. 

  • پیچهای موتور شل شده است : آنها را سفت نمایید.
  • لاستیک صداگیر پایه موتور خراب شده است : لاستیکهای یاتاقان را تعویض کنید.
  • یخچال شدیدا برفک می‌زند.
  • لاستیک دور آن خراب است : لاستیک را درزگیری یا تعویض کنید.
  • بدنه یخچال برق دارد. 

  • اتصال بدنه از طریق سیمهای رابط صورت گرفته است : برفک زدن سر سیمهای رابط را چک و عیب را برطرف کنید.
  • اتصال بدنه در کمپرسور است : نسبت به تعویض کمپرسور اقدام شود.
  • اتصال بدنه در قسمت ترموستات و یا در چراغ یخچال است آن را رفع عیب کنید.
  • یخچال هنگام کار صدای ناهنجار دارد.

  • محل استقرار یخچال تنظیم نیست : محل استقرار یخچال را تراز نمایید.
  • لاستیک لرزه گیر موتور خراب است : لاستیک لرزه گیر را تعویض نمایید.
  • پیچ‌های نگه دارنده موتور شل شده است : نسبت به سفت کردن پیچها تارفع عیب اقدام کنید.
  • موتور دستگاه به هنگام خاموش شدن لرزش شدید دارد.
  • پیچ‌های نگه دارنده موتور شل شده است : پیچها را سفت کرده تا رفع عیب شود.
  • کمپرسور یخچال صدای ناهنجار می‌دهد در حالیکه لاستیکهای لرزه‌گیر موتور سالم و پیچها سفت می‌باشد.
  • کمپرسور معیوب است : کمپرسور را تعمیر یا تعویض کنید.

پس از شارژ گاز ابتدا موتور خوب کار می‌کند، سپس صدای موتور تغییر می‌کند.


  • لوله مویین یا کاپیلاری کثیف است : لوله مویین را تعویض کنید.
  • درایر کثیف است : درایر را تعویض کنید.
  • اواپراتور زود به زود برفک می‌زند و برفک خیلی زیاد است.
  • یخچال در محل مناسب قرار نگرفته است : محل یخچال را تغییر دهید تا هوای اطراف یخچال زیاد گرم نباشد و آفتاب به یخچال مستقیما نتابد.
  • لاستیک دور در خراب است : آن را تعویض کنید.
  • در یخچال خوب بسته نمی شود : آن را رفع عیب کنید تا خوب بسته شود.

با این که موتور یخچال زیاد کار می‌کند سرما مناسب نیست و گاز یخچال نرمال نیست.


  • فاصله کندانسور با دیواره کم است : فاصله مناسب کندانسور تا دیواره حدود 25 سانتی متر است این فاصله را تنظیم نمایید.
  • روی کندانسور گرد و غبار گرفته است آن را بطور کامل تمیز نمایید.
  • فشار گاز پمپاژ شده به اواپرا تور زیاد بوده و بار موتور در زمان راه اندازی زیاد است : حدود 5 دقیقه صبر کنید تا فشار گاز کاهش یابد و موتور بتواند به راحتی راه اندازی شود
نظرات 2 + ارسال نظر
سیاوش چهارشنبه 21 بهمن 1388 ساعت 07:16 ب.ظ http://www.mmbf.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
ببخشید می خواستم بدونم درجه یخچال و فریزر استاندارد خاصی داره؟
یعنی مثلا درجه 3 یخچال یعنی چند درجه سانتیگراد؟

حسین شنبه 29 بهمن 1390 ساعت 11:44 ب.ظ

سلام
دوست عزیز واقعاخسته نباشی وآرزوی موفقیت برایت دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد