پرده هوا

 پرده هوا 

پرده هوا:
پرده هوا وسیله ای است که برای جدا کردن دو فضا از یکدیگر استفاده میشود. معمول ترین شکل پرده هوا بک فن رو به پایین است که بالای سردر، مثل ورودی ساختمان نصب می شود. پرده هوا به منظور بیرون نگه داشتن هوای بیرون و جلوگیری از ورود هوای سرد بیرون و ترکیب آن با هوای گرم داخل ایجاد شده توسط پرده هوا، استفاده می شود.
انواع غیر گرمایی پرده هوا معمولاً به منظور تماس انبارهای سرد و اتاقهای یخچال به کار گرفته می شوند. جریان هوا ما بین در به نیروی باد، اختلاف درجه حرارت و اختلاف فشار بستگی دارد.
پرده هواها به منظور ذخیره سازی انرژی از طریق کاهش انتقال بین دو فضا به کار می روند، اگرچه دری که خیلی خوب پوشیده و عایق بندی شده باشد موثرتر خواهد بود، که حتی از ترکیب این دو هم میشود استفاده کرد; بدین گونه که وقتی در باز است پرده هوا روشن میشود و جریان هوا از داخل به خارج و بالعکس به حداقل میرسد.

دلایل استفاده از پرده هوا مزیتهای فراوانی در طی استفاده طولانی از پرده هوا دیده شده است که عبارتند از:
- ذخیره سازی انرژی از طریق کنترل انتقال هوا
- افزایش سرعت جریان هوا و تولید به دلیل دریچه های تمیز و باز
- راحتی مشتری
- ایجاد یک محیط سالمتر و راحت تر به دلیل نگهداشتن حشرات موذی در بیرون
- صرفه جویی در هزینه های نگهداری به علت کاهش دفعات خرابی و از کار افتادگی دستگاه
- افزایش فضای مورد استفاده در نزدیکی محوطه درها
- حذف تجمع یخ و برف در محوطه انبارهای سرد
- افزایش امنیت در اطراف درها به دلیل افزایش دید

چگونگی کار پرده هوا
وقتی به عنوان یک پرده هوای غیر گردشی استفاده می شود، هوا از طریق مکش وارد دستگاه می شود، وارد فن شده و توسط فن به سرعتش افزوده میشود. این حرکت سریع باعث حرکت هوا به داخل پلنیوم شده که به پخش هوا در تخلیه نازل امکان می دهد. پره های به شکل یوروفویل در نازل، بخارهوای یکنواخت با حداقل آشفتگی ایجاد می کنند. تخلیه هوا از بین نازل، بخار را به سمت زمین پرتاب می کند. تقریباً %80 هوا به درون پرده هوا و%20 در جهت مخالف بر می گردد.
برای عملکرد بهینه دستگاه، زاویه نازل تخلیه باید درست تنظیم شود. نازل پرده هوا باید قابلیت تنظیم کردن داشته باشد تا بتوان آن را تا 20 درجه به سمت بالا یا پایین پرده حرکت داد. می توان به طور افقی بالای در، یا به طور عمودی کنار یا هر دو طرف ورودی نصب کرد. نصب افقی بالای در احتمال آسیب به پرده هوا را به حداقل خود می رساند. اگر پرده هوا به طور عمودی نصب شود باید تمام نکات ایمنی رعایت شود.
چهار گروه اصلی از پرده هواهای غیر گردشی وجود دارد تا انواع نیازها برآورده شود:
- کنترل آب و هوای محیط های صنعتی
- ورودی های تجاری
- کنترل حشرات
- خنک کننده، فریزر
سایز مناسب، مقدار فشار و مواردی از این قبیل باید در هنگام انتخاب دستگاه مورد توجه قرار بگیرند تا نتیجه مطلوب به دست آید. موارد دیگری مانند:
- ابعاد فیزیکی شکاف(دهانه) شامل ارتفاع ، پهنا، و فضای حاضر برای نصب.
- نوع پرده مورد استفاده
- نوع شکاف، مثل ورودی مشتری، ورودی پرسنل، ورودی دستگاه....
- غالب آمدن باد و درجه حرارت بر شکافهای بیرون
- وجود هر نوع وزش باد به علت وجود اختلاف فشار در محل شکاف

نگهداری و نظافت دستگاه
پرده های هوا به کمترین حد نگهداری نیاز دارند. نظافت برنامه ریزی شده، عملکرد و طول عمر دستگاه را تضمین می کند.

چرا باید پرده هوا را تمیز نگه دارید؟
1- آلودگی که بر روی چرخهای دمنده انباشته می شود باعث نامتوازن شدن آنها شده، محور موتور را از هم ترازی خارج کرده و باعث سوختن موتور میشود.
2- گرد و غبار ایجاد شده باعث انباشته شدن هوا در داخل شده و سبب سوختن موتور می شود.
3- با انباشته شدن گرد و غبار بر روی چرخهای دمنده، دستگاه شروع به لرزیدن کرده و ایجاد صدا خواهد کرد.

زمان مناسب برای تمیز کردن دستگاه
بهترین زمان نظافت دستگاه حداقل یک بار در طی سه ماه است. در مواقعی که دستگاه در محیط بیش از حد غبار آلود، پر از خاک یا چرب است، بهتر است که هر دو هفته یک بار دستگاه تمیز شود.

مراحل تمیزکردن دستگاه 1- دکمه دستگاه را خاموش کرده و سرویس پنل را قفل کنید تا ازروشن شدن اتفاقی دستگاه جلوگیری شود.
2- هوای داخل شبکه را برای ایجاد دسترسی به قسمتهای دمنده و اجزاء موتور خارج کنید. پنل دسترسی پایین را در مدلهای گرمایی برای ایجاد دسترسی به قسمتهای دمنده و اجزاء موتور خارج کنید. آن را تخلیه و قسمتهای کثیف را تمیز کنید.

نصب کلی - نصب در محیطهای تجاری
پرده هوا در محیطهای تجاری به طور معمول به صورت افقی بالای در نصب می شوند، که باعث می شود یونیت از دسترس خارج شده و احتمال صدمه و آسیب حذف شود. در طول فصل گرما، جریان هوا به آرامی به سمت بیرون رانده می شود و هیچ وقت نباید توسط اپراتور در یا چیزهای دیگر دارای مانع شود. بهتر است که بخاری در یونیتهای گرمایی به وسیله یک ترموستات BUILT UP یا دیواری کنترل شود، تا حرارت مطلوبی در کل محوطه ورودی ایجاد شود.
- نصب در محیطهای صنعتی
برای اجتناب از ورود بادهای بیرون در محوطه ورودی، نازل تخلیه به سمت خارج زاویه پیدا کرده که باعث میشود هوا در هنگام خروج با باد ورودی رو به رو شود. این باد با جریان هوای پرده هوا برخورد خواهد کرد که باید قدرت رسیدن به زمین و اسپلیت دم در را داشته باشد. و در نهایت برامد این دو در بهترین حالت سبب ایجاد بهترین بهره و ری خواهد شد.
در مطالعات، اگر دستگاهها درست انتخاب و نصب شوند، 70تا 75 درصد بهره و ری در کنترل انتقال درجه حرارت از خود نشان می دهند. 25تا 30 درصد هدررفتگی در بهره و ری نیز به خاطر اصابت کردن هوای بیرون در جریان هوا یا در ساختمان، و به دلیل کمی تخلیه هوای داخل به خارج است. این تخلیه هوا به بیرون با تنظیم کردن زاویه نازل انجام میشود تا محل اسپلیت جریان هوا بر سطح زمین بهینه شود. تنظیم زاویه نازل در حد 90 درجه عمودی به سمت عقب هدر رفتن هوای داخل را کاهش می دهد. اما در عین حال قابلیت متوقف کردن باد پرده هوا را نیز کاهش می دهد.
پرده هواها را می توان به صورت افقی و رو به پایین بالای در، و یا به حالت عمودی بر یک سمت یا در هر دو سوی در نصب کرد. نصب در حالت افقی به دلیل اینکه باعث حفاظت بیشتر دستگاه می شود بیشتر ترجیح داده می شود. اگر چه، گاهی اوقات برای داشتن نتیجه بهتر و مطلوبتر باید پرده ها را به صورت عمودی در هر دو سوی درهای بزرگ نصب کرد.
در پرده هواهای نوع Railroad که معمولاً 22 پا بلندی دارند، باید یونبت با صدا و حجم بالا به صورت افقی بالای در نصب شود و یا یونیت حجم بالا و سرعت پایین به صورت افقی در یک یا هر دو سوی در. نکته مورد توجه این است که باید تمام اندازه گیریها درست انجام شود تا هنگام لرزش دستگاه از صدمات احتمالی آنها به خصوص انواع عمودی جلوگیری شود.
در بسیاری از ساختمانهای با سقف بلند، هوا متمایل به اجتماع لایه گرمتر در بالا و خنک در پایین است. برای این گونه ساختمانها پیشنهاد می شود که پرده هوا در سر تا سر بالای در و intake بالایی متصل به داکت که تا سقف به بالا کشیده شده است، نصب شود. بدین گونه هوای گرم به سمت پایین و پرده هوا کشیده شده، به زمین دمیده می شود و بقیه گرمای اضافی مورد استفاده قرار میگیرد. این هوای گرم همچنین به کاهش باد سرد از هوای جاری کمک می کند.

انتخاب مناسب سایز دستگاه پرده هوا انتخاب صحیح و مناسب به سه فاکتور بستگی دارد: مقدار وزش باد، فاصله ای که دستگاه باید تولید باد کند، میزان فشار در ساختمان و به علاوه، اندازه گیری سرعت واقعی مابین دریچه از بالا و پایین هم پیشنهاد میشود. مقدار وزش باد در محل نیز توسط اداره هواشناسی منطقه به دست می آید.
هنگام اندازه گیری در فصول گرمتر مثل تابستان و پاییز، تمام دریچه ها و منافذی که معمولاً بسته می شوند، حتماً باید بسته باشند.
پس از معلوم شدن میزان باد، فاکتور مهمی که باید لحاظ شود فاصله ای است که پرده هوا عمل دمندگی را انجام می دهد. در وضعیتی که پرده هوا به صورت افقی نصب شده است، فاصله مذکور ارتفاع در است. برای یونیتهای به طور عمودی، پهنای در و اگر دو یونیت به طور عمودی در هر دو طرف نصب شده باشند نصف پهنای مذکور مد نظر قرار می گیرد.
فاکتور سومی که باید به آن توجه کرد میزان فشار ساختمان است. فشار منفی در یک ساختمان میتواند به وسیله تخلیه هوا به اقتضای نیازهای تولید، استفاده هوا برای سوختن و یا تاثیر دودکش در سقفهای خیلی بلند یا ساختمانهای چند طبقه ایجاد شود. در بعضی از ساختمانهای بزرگ که فشار منفی خیلی زیاد نیست، فشار منفی از منافذ دیگر ساختمان تعدیل می شود. اگر چه، در بسیاری از مواقع این فشار منفی یک جریان هوا از راه در یا راهرو ایجاد خواهد کرد که از عملکردهای موثر پرده هوا جلوگیری خواهد کرد و باید رفع شود. یک راه برای حل این مساله، تامین هوای اضافی برای ساختمان است. پرده هوایی که هوای بیرون را به داخل می کشد می تواند برای تامین هوای اضاقی استفاده شود. در طی این دوره ، وقتی که در بسته است ، پرده هوا، هوای بیرون را به داخل می کشد، در صورت لزوم آن را با استفاده از هیتر گازی یا یک هیتر بخاری گرم می کند و آن را در داخل از بین نازل تخلیه، تخلیه می کند. وقتی که در بسته است پرده هوا به تامین هوای اضافی گرم شده ادامه می دهد در حالیکه در زمان یکسان از ورود هوای سرد بیرون نیز جلوگیری می کند.

نصب کولر- فریزر
در حالیکه بر روی در نصب شده، پرده هوا یک جریان هوا صادر می کند که به طور زاویه دار به زمین می رسد و به دو جریان هوای جداگانه تقسیم می شود. توسط تنظیم صحیح سرعت هوا و زاویه نازل تخلیه، یک جریان هوا برای بالانس در مقابل هوا ایجاد می شود که سعی به ترک کولر یا فریزر دارد، در حالیکه دیگری هوایی که در حال داخل شدن است خنثی می کند. تنظیم و انتخاب صحیح سایز پرده هوا برای هر پروژه ای جداگانه باید لحاظ شود تا جریان هوای دلخواه و مناسب سایز منزل با توجه به اختلاف فشار محیط ایجاد شود . زاویه جریان هوا با پاگرد باید تقریبا 20 درجه باشد. در این زاویه ، هوا به دو بخش تقسیم می شود در مقابل پا گرد در به زمین می رسد. یک بخش از راه در به طرف خارج می رود . بخش دیگر به سمت داخل می آید و باید سرعتی داشته باشد که فشار سرعت با فشار جاذبه مشخص هوا در فریزر یا کولر برابری کند. علاوه بر نازل تخلیه، حجم هوای ورودی به پرده هوا در نازل نیز باید با دقت تنظیم شود. (کولر / فریزر باید در درجه حرارت عملکرد قبل از تنظیم شدن نرمال باشند). هنگامیکه پرده هوا به طور مناسب بالانس باشد توسط یک تکه دستمال می توان نشان داد که هیچ هوایی به سمت داخل یا خارج اتاق سرد وزیده نمی شود.

دستورات نصب و نگهداری دستگاه
توجه: برای کاهش خطر آتش سوزی ، شوک الکتریکی یا آسیب افراد، نکات زیر را با دقت مطالعه کنید: 
A – برای نصب و استفاده از این دستگاه حتما مطابق دستورات تولید کننده عمل کنید. اگر سوال یا مشکلی در کار است حتما با ما تماس بگیرید.
B – قبل از کار با دستگاه یا قبل از تمیز کردن آن سوئیچ خاموش را در صفحه کلید آن فشار دهید و از خاموش بودن آن اطمینان پیدا کنید و دکمه قطع کردن دستگاه را بزنید تا از روشن شدن اتوماتیک و ناگهانی دستگاه جلوگیری شود.
C – کار نصب یا سیم کشی الکتریکی را باید شخص واردی بر اساس همه کدهای قابل اجرا و استانداردها مثل ساختار ضد حریق انجام دهد.
D – هوای کافی برای سوختن مناسب و صحیح و خروج گازها از طریق دودکش و تجهیزاتی که با سوخت کار می کنند
لازم است. برای اجتناب از برگشت دود توضیحات و راهنمای گرمازا را دنبال کنید و همچنین استانداردهای امنیتی مثل (ASHRAE) را نیز مد نظر قرار دهید.
E - هنگام دریل کردن دیوار یا سقف احتیاط کنید که به سیمهای برق و یا بقیه تجهیزات درونی صدمه ای وارد نکنید.
با دقت و احتیاط کارتن یا کارتنها را امتحان کنید. برای آسیب قبل از باز کردن آنها اگربه کارتن صدمه وار شده باشد فورا کمپانی حمل و نقل را مطلع کنید. اگر بسته به وسیله نوارها و قسمتهای چوبی بسته بندی شده است چوبهای محافظ و نوارهای بسته بندی را باز کنید. کارتن را باز کرده و تمام بسته بندی های حفاظتی را جدا کنید. فورا نگاه کنید که آیا کد میزان الکتریکی که روی پوشش بارگذاری شده با قدرت منبع برق موجود تناسب دارد یا نه . تمام بسته بندی ها و کارتنها را تا وقتی که یونیت نصب و راه اندازی نشده است نگه دارید.

وسایل جانبی
اگر دستگاه را با لوازم جانبی سفارش داده ابد ممکن است این تجهیزات جانبی را در یک کارتن دیگر کنار کارتن اصلی پیدا کنید. تمام قسمتهای کارتنها را قبل از دور ریختن خوب بازرسی کنید.

نصب دیواریA – محل نصب را روی دیوار جاییکه پرده هوا قرار است نصب شود مشخص کنید. این محل باید دقیقا در مرکز و بالای شکاف باشد و از نظر فنی امنیت خوبی داشته باشد. 
B -  در صورت استفاده از گیره و تسمه از استحکام دیوار اطمینان پیدا کنید.
C - در صفحه نگهدارنده که باید روی دیوار نصب شود سوراخهایی با دریل ایجاد کنید.
D - این صفحه را با تسمه بالای در به حالتی که تب های نصب رو به بالا باشند نصب کنید.
E – یونیت را بالای در (در حالتی که نازل تخلیه هوا رو به پائین است) و بالای پلیت نصب ببرید. ابتدا یونیت را بالا برده تا سوراخهای قاب با تبهای صفحه منطبق شود.
F – یونیت را پائین بیاورید تا روی صفحه نصب قرار بگیرد. لبه یونیت باید بالای لبه صفحه نصب قرار بگیرد .
G – بعد از قرار گرفتن صحیح و دقیق یونیت روی صفحه نصب ، پیچهای اتصال و قفل دستگاه را در امتداد لبه پائین نصب کنید.

نصب سقفی ( آویزان کردن)
-A وقتی که یونیت بالا نصب شده پلیت دیواری برای استفاده در آینده در پشت دستگاه تعبیه می شود.
-B محل دقیق نصب پرده هوا را مشخص کنید.
-C بالای یونیت به یک ناکوت الکتریکی برای اتصال برق مجهز شده است. روکش قسمت تجهیزات سیم کشی را جدا کنید. ناکوت را جدا کنید و سخت افزار الکتریکی لازم را نصب کنید. دیاگرام سیم کشی را نگه دارید و مطابق بقیه دستورات عملیات نصب را انجام دهید.

پرده هوا فایلPDFپرده هوا فایلPDF

www.sakura-aircon.com/Products/ac_related_products&accessories/Air_Curtain.html

 

نظرات 2 + ارسال نظر
جواد فخاری پنج‌شنبه 11 تیر 1388 ساعت 07:50 ب.ظ

این جانب جواد فخاری نیازمند یک عدد پرده هواهستم لطفا با من تماس بگیرید شماره تماس



01825216091
09112836634

جواد فخاری دوشنبه 15 تیر 1388 ساعت 05:44 ب.ظ

این جانب جواد فخاری نیازمند یک عدد پرده هواهستم لطفا با من تماس بگیرید شماره تماس



01825216091
09112836634

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد