عیب یابی و تعمیر یخچال

عیب یابی و تعمیر یخچال(برگرفته از سایت رشد)

یخچال اصلا کار نمی‌کند.

  • پریز برق ندارد : قطعی برق پریز را برطرف کنید.
  • دوشاخه و سیمهای رابط خراب است : با دستگاه اهم متر ، زمانی که دوشاخه یخچال به پریز وصل نشده است دوشاخه و کابل را تست کنید و در صورت وجود عیب نسبت به رفع آن یا تعویض آن اقدام نماید.
  • ترموسات خراب است : آن را تعویض کنید.
  • رله استارت خراب است : آنرا تعویض کنید.
  • رله بار زیاد خراب است : نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • سیمهای رابط بین ترمینال ترموستات و رله بار زیاد خراب است یا قطع شده است : ضمن تست مدار با آوومتر نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • موتور خراب است : نسبت به تعویض کمپرسور اقدام شود.

سرما بیش از حد است و عمل اتوماتیک صورت نمی گیرد.

  • لوله بلوی ترموستات از اواپرتور جدا شده است : لوله بلو را در محل اصلی‌اش قرار دهید.
  • سیمهای ترموستات به هم اتصال یافته‌اند : کلید روشن و خاموش ترموستات را قطع کنید. اگر موتور خاموش نشود و با تست ترموسات سالم بودن آن تشخیص داده شد سیمهای رابط ترموسات را چک نمایید و در صورت وجود اشکال آنها را تعویض نمایید.
  • ترموسات خراب است : آن را تعویض نمایید.

دستگاه ریپ می‌زند وبعد از چند بار ریپ زدن رله بار زیاد عمل می‌کند.

  • رله استارت خراب است : رله را از دستگاه خارج نموده ، آن را تست کنید. در صورت خراب بودن آن را تعویض نمایید.
  • رله بار زیاد خراب است : رله را تعویض نمایید.
  • موتور الکتریکی خراب است : پس از تست موتور در صورت حصول اطمینان از خرابی موتور نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • لوله‌های گاز یا لوله‌های رابط مسدود است : ضمن جدا کردن کمپرسور از مدار و تست کمپرس ، چنانکه کمپرسور سالم تشخیص داده شد، اشکال از لوله‌های رابط یا درایر یا لوله مویین است که بایستی نسبت به رفع عیب آنها اقدام کنید.
  • سرما و عمل اتوماتیک زود به زود انجام می‌گیرد. 

  • درجه ترموستات کم است : ترموسات را روی درجه مناسب بگذارید.
  • ترموستات تنظیم نیست : ترموستات را تنظیم کنید.
  • برودت زیاد است و موتور زیاد کار میکند
  • لوله بلو خوب به اوا پرا تور مماس نیست : لوله بلو را در محل مناسب خود قرار دهید.

 

  • برفک زدن لوله‌های برگشت
  • درجه ترموستات معقول نیست : ولوم ترموستات را روی درجه مناسب قرار دهید.
  • ترموستات تنظیم نیست : ترموستات را تنظیم یا تعویض کنید.
  • لوله بلو خوب به اواپراتور مماس نیست : لوله بلو را در جای مناسب قرار دهید به طوری که به اواپرا تور مماس شود. لوله‌های برگشت در پشت یخچال برفک زده و عمل اتوماتیک به موقع است.
  • گاز یخچال زیاد است : باید نسبت به تعدیل گاز اقدام شود.
  • یخچال بعد از چند بار ریپ زدن به کار می افتد.

  • رله استارت خراب است : پلانین‌های رله را تمیز و یا نسبت به تعدیل رله اقدام شود.
  • یخچال یکسره ‌کار می‌کند و در اواپراتور سرما ایجاد نمی‌شود.
  • گاز دستگاه کم شده است : دستگاه بایستی مجددا شارژ شود.

موتور یک سره کار می کند سرما ایجاد نمی شود و گاز دستگاه مشکلی ندارد و گاهی نصف اواپراتور یخ زده و نصف دیگر خنک نمی‌شود:


  • لوله‌های یخچال کثیف است : آن را تعویض کنید.

یخچال صوت می‌کشد و سرما کم است. 

  • لوله‌های رابط کثیف است : با چکش ضرباتی به لوله وارد کنید اگر عیب رفع نشد لوله‌ها را تمیز و دستگاه را مجددا شارژ نمایید.

یخچال هنگام کار صدای هوم شدیدی می‌دهد. 

  • پیچهای موتور شل شده است : آنها را سفت نمایید.
  • لاستیک صداگیر پایه موتور خراب شده است : لاستیکهای یاتاقان را تعویض کنید.
  • یخچال شدیدا برفک می‌زند.
  • لاستیک دور آن خراب است : لاستیک را درزگیری یا تعویض کنید.
  • بدنه یخچال برق دارد. 

  • اتصال بدنه از طریق سیمهای رابط صورت گرفته است : برفک زدن سر سیمهای رابط را چک و عیب را برطرف کنید.
  • اتصال بدنه در کمپرسور است : نسبت به تعویض کمپرسور اقدام شود.
  • اتصال بدنه در قسمت ترموستات و یا در چراغ یخچال است آن را رفع عیب کنید.
  • یخچال هنگام کار صدای ناهنجار دارد.

  • محل استقرار یخچال تنظیم نیست : محل استقرار یخچال را تراز نمایید.
  • لاستیک لرزه گیر موتور خراب است : لاستیک لرزه گیر را تعویض نمایید.
  • پیچ‌های نگه دارنده موتور شل شده است : نسبت به سفت کردن پیچها تارفع عیب اقدام کنید.
  • موتور دستگاه به هنگام خاموش شدن لرزش شدید دارد.
  • پیچ‌های نگه دارنده موتور شل شده است : پیچها را سفت کرده تا رفع عیب شود.
  • کمپرسور یخچال صدای ناهنجار می‌دهد در حالیکه لاستیکهای لرزه‌گیر موتور سالم و پیچها سفت می‌باشد.
  • کمپرسور معیوب است : کمپرسور را تعمیر یا تعویض کنید.

پس از شارژ گاز ابتدا موتور خوب کار می‌کند، سپس صدای موتور تغییر می‌کند.


  • لوله مویین یا کاپیلاری کثیف است : لوله مویین را تعویض کنید.
  • درایر کثیف است : درایر را تعویض کنید.
  • اواپراتور زود به زود برفک می‌زند و برفک خیلی زیاد است.
  • یخچال در محل مناسب قرار نگرفته است : محل یخچال را تغییر دهید تا هوای اطراف یخچال زیاد گرم نباشد و آفتاب به یخچال مستقیما نتابد.
  • لاستیک دور در خراب است : آن را تعویض کنید.
  • در یخچال خوب بسته نمی شود : آن را رفع عیب کنید تا خوب بسته شود.

با این که موتور یخچال زیاد کار می‌کند سرما مناسب نیست و گاز یخچال نرمال نیست.


  • فاصله کندانسور با دیواره کم است : فاصله مناسب کندانسور تا دیواره حدود 25 سانتی متر است این فاصله را تنظیم نمایید.
  • روی کندانسور گرد و غبار گرفته است آن را بطور کامل تمیز نمایید.
  • فشار گاز پمپاژ شده به اواپرا تور زیاد بوده و بار موتور در زمان راه اندازی زیاد است : حدود 5 دقیقه صبر کنید تا فشار گاز کاهش یابد و موتور بتواند به راحتی راه اندازی شود