سرویس و تعمیر آبگرمکن گازی مخزنی

سرویس و تعمیر آبگرمکن گازی مخزنی gas water heater ( از سایت سرویسکار دات کام )

 ساختمان آبگرمکن:

الف-ژاکت:رویه یا کاور از جنس ورق آهن ساخته شده که بخاطر زیبایی و دوام بیشتر آن را لعاب می رهند.

ب-پایه:یا شاسی که اجزاء آبگرمکن روی آن سوار می شود.

ج- مخزن آب:محفظه بین دو استوانه داخل هم را مخزن تشکیل می دهد.که از ورق آهن گالوانیزه یا سیاه به ضخامت 3تا 4 میلیمتر ساخته می شود .چنانچه از ورق سیاه باشد داخل آن را لعاب می دهند تا عمر آن در مقابل زنگ زدن بیشتر گردد.

د-دودکش:استوانه دو سر آزاد داخلی را دودکش نامند که یک سر آن روی اطاق احتراق و سر دیگر به دودکش ساختمان که به فضای آزاد منتهی می گردد.

ه- اطاق احتراق:محفظه تشکبل شعله که از مشعل (اجاق)و اتصالات تشکیل می شود.

و-محل نصب کنترل:در روی ژاکت یک سوراخ و مقابل آن روی مخزن بوشنی تعبیه شده که  بالب ترموستات (که دمای آب را کنترل می کند) در آن قرار می گیرد.

ز- کاربراتور گازی : برای کنترل سوخت که باید از ترموستات یا آکواستات فرمان بگیرد و همچنین روشن بودن دائم شمعک (پیلوت)دستگاهی مورد نیاز است که کاربراتور نامیده می شود.(درشکل نقشه انفجاری یک نمونه کاربراتور دیده می شود.)

ح-ترموستات:کنترل سوخت و زمان روشن و خاموش بودن آبگرمکن را بر عهده دارد.

ط-بوشن های ورود و خروج آب:برای ورود آب سرد از پایین ترین قسمت آبگرمکن وخروج آب گرم از بالاترین قسمت آبگرمکن و برای نصب شیر اطمینان و همچنین برای نصب شیر تخلیه در روی مخزن آب بوشن هایی تعبیه شده است.

سرویس و نگهداری آبگرمکن گازی -

قبل از اقدام به هر نوع سرویس آبگرمکن ها لازم است ابتدا شیر گاز اصلی ورود به آبگرمکن بسته شود تا آبگرمکن خاموش گردد وپس از مدتی که سرد شد به سرویس آن می پردازیم.

مراحل باز کردن اجاق- با توجه به شکل ها و ترتیب شماره ی آن ها، اجاق را باز کنید.

بعد از باز کردن اجاق و متعلقات آن،

الف-در صورتی که اجاق کثیف و سوراخ های خروج گاز مسدود گشته اند،آن را با فرچه پاک کرده و توسط فشار آب شستشو دهید.

ب-اگر شعله پیلوت کوتاه بوده ،با باز کردن در پوش زیر پیلوت طبق شکل 6و7با استفاده از پیچ گوشتی ،پیچ تنظیم شعله را کمی شل نمایید. تذکر :مقدار باز کردن پیچ تنظیم پیلوت نباید از 1/4 دور بیشتر باشد چون شعله دودزا می شود.

ج- قطعات باز شده را عکس حالت باز کردن ببندید و آبگرمکن را روشن نمایید کلیه اتصالات را با کف صابون تست نمایید و در صورت تشکیل حباب فورا" شیر اصلی را ببندید و رفع عیب نمایید.

شیر اطمینان و روش تست آن - شیر اطمینان یا شیر رها کننده بطور اتوماتیک وظیفه دارد در برابر فشار یا درجه حرارت یا هر دوی آن ها آبگرمکن را کنترل نموده تا از ترکیدن و انفجار آبگرمکن جلوگیری نماید.این شیرها از یک طرف به مخزن آبگرمکن متصل شده و از طرف دیگر به لوله ای که سر آن آزاد است راه دارد (لوله سر ریز). برای تست کردن شیر اطمینان باید اهرم شیر را کمی بالا کشیده در صورتی که از لوله سر ریز مقداری آب خارج شود و بعد از آزاد کردن اهرم آب قطع گردید،دلیل بر صحت کار شیر می باشد.(در شکل زیر یک شیر اطمینان اتوماتیک حرارتی و فشاری نشان داده شده است.).

پایان

 

نظرات 6 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 9 تیر 1387 ساعت 05:11 ب.ظ

من دنبال این مطلب میگشتم ولی فکر نمیکردم اینجوریشو پیدا کنم باتشکر از شما باید بگم ایوولا داری.

داود جمعه 11 فروردین 1391 ساعت 11:22 ب.ظ

با عرض سلام و تبریک سال نو خدمت شما
هرژند مطلبی که میخواستم در بین لینک های شما نبود ولی وبلاگ بسیار خوبی داریم واین میتونه به خیلی ها کمک کنه تا به خواسته هاشون برسن

مهدی دوشنبه 11 فروردین 1393 ساعت 10:58 ق.ظ http://royamusic.ir

سلام .عالی بود.من شدیدا دنبال این مطلب بودم آخه یه مشکلی واسه خودم پیش اومده راهنمایی میخاستم ولی متاسفانه عکسهاروموفق نشدم ببینم.ممنونم

a یکشنبه 27 مهر 1393 ساعت 05:55 ب.ظ

پس شکلاش کوووو ؟؟؟

حسین یکشنبه 1 اسفند 1395 ساعت 03:23 ب.ظ

من تعمیر کار آبگرمکن ایستاده گازی میخواهم

سیامک چهارشنبه 1 آبان 1398 ساعت 01:18 ق.ظ

سلام . میخواستم ببینم مخزن آب گرم کن دیواری را چگونه از داخل محفظه خارج کرد چون مخزن سوراخ شده م نیاز به جوشکاری دارد لطفا راهنمایی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد