نانو یخچال ها

نوشته شده توسط Hamkelasy   

دانشمندان از ساخت نانویخچال‌ها با قابلیت سرد کردن ماشین‌آلات نانومقیاس می‌گویند

 

Broeck از دانشگاه Hasselt بلژیک و Kawai از دانشگاه Alabama  بیرمنگام در نظریه‌ای اعلام کردند، امکان ساخت یخچال‌های کوچک که با حرکت براونی کار کنند وجود دارد.

 در این سیستم حرکت تصادفی ذرات بسیار کوچک، باعث تماس و برخورد آنها با مولکول‌های اطراف می‌شود.

مفهوم این تئوری مخالف منطق علم می‌باشد، زیرا جنبش معمولاً باعث گرم شدن می‌شود.

این ابزار می‌تواند به عنوان یخچال‌های کوچک عمل کرده و به عنوان ادوات سردکننده ماشین‌های نانومقیاس مورد استفاده قرار گیرد.

این محققان اخیراً موفق به ساخت یک موتور میکروسکوپی شده‌اند که دارای یک مولکول کایرال، منفرد یا نامتقارن است. زمانی که این مولکول بین دو منبع با دماهای متفاوت قرار می‌گیرد برای تعدیل دما، شروع به حرکت می‌کند و باعث انتقال دما از منبع گرم به منبع سرد می‌شود.

آنها تصمیم دارند، با اعمال یک نیروی خارجی موتور را وادار به حرکت در خلاف جهت معمول کنند، در نتیجه، گرما از منبع سرد به منبع گرم منتقل می‌شود و مانند یک یخچال به عنوان خنک‌کننده به کار رود.

به گزارش ایسنا از ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، در این مدل تئوری از یک میله کایرال استفاده شده است که یک سمت آن دارای بالشتک صاف (همانند پره‌های قایق‌ موتوری) و یک سمت دیگر آن بالشتک‌های گوه مانند که غشائی عایق، سطح آن را پوشانده است. اگر انرژی سینتیکی در مولکول‌های قسمت گوه مانند بیشتر از سمت دیگر باشد میله شروع به چرخش می‌کند و گرما از سمت گرم به سمت سرد منتقل می‌شود، حال با اعمال انرژی به میله، موتور شروع به چرخش در جهت عکس می‌کند و گرما از قسمت سرد به گرم منتقل می‌شود.

این یخچال می‌تواند به عنوان سیستم خنک کننده در تراشه‌های نیمه‌هادی برای انتقال انرژی گرمایی از مراکز تراشه به قسمت‌های خارجی به کار گرفته شود؛ همچنین می‌توان در خنک کردن ماشین‌های نانومقیاس از آنها استفاده کرد.

این محققان نتایج کار خود را در Applied Physic Letters به چاپ رسانده‌اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد